Excuses van John Browett over Apple Store wijzigingen toch niet zo oprecht?

Eerder dit jaar werd John Browett als nieuw hoofd van Apple Retail aangesteld, één van de eerste dingen die hij deed was het verontschuldigen voor de onbedoelde ontslagen die de geweldige shop ervaring bij de Apple Stores bedreigde. Maar volgens een aantal bronnen waren de excuses niet geheel oprecht, want Apple zou bezig zijn op zich meer op winst te gaan richten en minder op de consument. Volgens InfoAppleStore zouden de veranderingen zijn bedacht door Apple’s CEO Tim Cook en CFO Peter Oppenheimer.

Nadat Browett zijn excuses had gemaakt werden de ontslagen volgens insiders inderdaad teruggedraaid en werd het weer mogelijk om werknemers uit te wisselen tussen bepaalde Apple Stores. Toch zijn er ook bronnen die weten te melden dat het aantal workshops in een aantal Apple Stores is verlaagd, ook zouden werknemers minder overuren kunnen draaien. Een andere bron waarmee InfoAppleStore heeft gesproken wist zelfs te melden dat Apple is gestopt met het printen van de maandelijkse workshop agenda’s die al sinds jaar en dag worden gebruikt in de grootste Apple Stores.

Toen Jobs in 2009 zes maanden vanwege medische redenen het bedrijf tijdelijk verliet, nam Tim Cook tijdelijk de plek van Jobs over, inclusief het management van de Apple Stores. Cook staat algemeen bekend als de man van de cijfers, volgens bronnen is zijn focus vooral gericht op omzet en winst en niet op de consument. Toen Jobs in 2009 het bedrijf tijdelijk verliet begonnen Tim Cook en Peter Oppenheimer het voormalig hoofd van Apple Retail Ron Johnson te confronteren met zijn klantgerichte filosofie, de twee zouden van mening zijn dat de winkels niet genoeg geld genereerden om de bedrijfslasten te rechtvaardigen.

Mochten de geruchten waar zijn dan lijkt Apple langzaam af te stappen van de filosofie van voormalige Apple oprichter en CEO Steve Jobs. Wij hopen dan ook dat Cook, Oppenheimer en Browett niet met deze zaken bezig zijn en dat de service kwaliteit van de Apple Stores op hetzelfde niveau zal blijven. Het is natuurlijk niet voor niets geweest dat de Apple Stores één van de meest winstgevende winkels te wereld zijn. De ervaring die je in een Apple Store krijgt is eigenlijk met geen enkele andere winkel te vergelijken, veel bedrijven hebben het geprobeerd om de ervaring te kopieren, maar tot op heden is er nog geen één geslaagd, kijk bijvoorbeeld maar eens naar de Microsoft winkels die tot op heden alleen nog maar lijken te falen.

De vraag is natuurlijk ook hoe betrouwbaar deze geruchten zijn, in het verleden zijn er wel vaker ontslagen Apple-medewerkers geweest die geruchten de wereld in hebben gebracht. Het is tegenwoordig op het internet steeds makkelijker geworden om geruchten te verspreiden, websites zijn op zoek naar content dat bezoekers trekt en vergeten vaak om de bron te controleren.

Laat een reactie achter?